участь
Участь у
розширеному засіданні підсумкової колегії Міністерства освіти і науки України
19 серпня
2010 року ( м. Київ, загальноосвітня школа № 78, секція “Хімічна освіта”) "Про особливості організації навчального процесу з хімії у
старшій профільній школі у 2010/2011 навчальному році"



Розвиток творчих здібностей учнів
/ Виступ на обласній серпневій конференції педагогічних працівників/
Проблема творчого розвитку особистості учня не є новою для сучасної педагогічної науки, але все ще лишається актуальною через брак конкретних методичних рішень. Тому метою діяльності сучасних педагогів має стати пошук і створення системи методів, прийомів і форм роботи, що формують в учнів інтелект успіху, який складається з трьох аспектів мислення:
* аналітичного;
* творчого;
* практичного.
Більшість того, що вивчається в школі, з часом забудеться, залишиться тільки здатність мислити, яка потрібна як мило, як зубна щітка.
Аналітичне мислення використовується для розв’язання проблеми, творче – для вибору проблеми та генерування ідей, а практичне – для використання цих ідей, забезпечення ефективності рішень у повсякденному житті.
Для розв’язання задач, тестів у школі має значення тільки аналітичне мислення. Цей вид мислення визначається в школі як прояв розуму, а психологи перевіряють його IQ – тестами. Він може бути для учнів менш корисним в їх дорослому житті, ніж мислення творче і практичне. Але всі три аспекти інтелекту успіху взаємопов’язані.
Часто трапляється, що учень, який відмінно встигав у школі, був улюбленцем вчителів, у реальному житті стає «невдахою». В чому причина його невдач? Цей факт пояснюється просто: неперевершені у запам’ятовуванні та аналізі чужих ідей, такі учні не дуже сильні у висуванні ідей власних. Маючи високий ІQ, діти повинні мати й інші навички – практичні та творчі.
Інтелект людини не є щось застигле. Розумові здібності можливо розвивати.
Якщо ми думаємо про систему навчання як про засіб підготовки учнів до світу праці, треба піклуватись про наявність творчого мислення і спонукати до його розвитку, бо для того, щоб людина була конкурентоспроможна в більшості професій, обов’язковою умовою буде її здатність висувати власні ідеї.
Для того, щоб на уроках хімії формувати і розвивати творчу активність учнів, я користуюсь такими правилами:
- не слід погоджуватися з відповіддю учня, якщо він просто констатує факти, потрібно вимагати доказів;
- ніколи не розв’язувати дискусію учнів найлегшим способом, тобто повідомивши їм правильну відповідь чи правильний спосіб розв’язання;
- навчання має спиратися на інтереси, мотиви і бажання учнів;
- слід прищеплювати смак до нестандартних розв’язків;
- ніколи не треба казати учням, що у Вас немає часу обговорювати їх «безглузді ідеї»;
- не скупитися на добре слово, доброзичливу усмішку, дружнє заохочення.
Є чимало курйозних прикладів, коли відомі всьому світові творчі особистості у шкільні роки були відлучені від школи як нездібні: Т.Едісон ходив до школи всього 3 місяці. Вчителі вважали його “тупаком” і намагалися від нього спекатися. Йому доводилось продавати овочі, газети. Прожив Едісон 84 роки без атестата зрілості і запатентував 1093 винаходи.
17-річному Д. Верді як нездібному відмовили в прийомі до консерваторії. Е. Моне з першого до випускного класу був двієчником. Безпросвітними тупаками в школі вважалися П.Кюрі, С. Морзе, К.Ліней, Л. Пастер, В.Скотт, Д. Байрон, Е.По, О. Бальзак, Ч. Дарвін.Цей перелік можна продовжити.
Добре відомо, що багато хто погано вчиться не тому, що не може вчитися, а тому, що не може вчитися так, як його вчать.
Такі люди в надлишку мають практичний інтелект, або простіше кажучи, здоровий глузд, таким людям легше адаптуватися в житті. Притаманне їм мислення допомагає знайти оптимальну стратегію розв’язання реальної життєвої задачі.
Розвитку практичного інтелекту в школі приділяють недостатньо уваги. Однією з причин такого стану речей є традиції старої радянської школи, коли вся увага приділялась розвитку аналітичних якостей, а практичність вважалась не дуже цінною. Старші вчителі й досі важко адаптуються до нових умов життя через слабко розвинений практичний інтелект .
Доречно пригадати анекдот: чоловік довго і терпляче молиться, слізно просить Бога послати йому виграш у лотереї. На що Бог подумки коментує: “Невже я не дочекаюсь, щоб він здогадався купити хоча б один лотерейний білет ?” У такому ключі до цього часу діє наша школа.
На щастя хімія - природнича наука, яку не можна успішно засвоїти, не використовуючи свої знання на практиці.
З цієї метою на уроках хімії застосовується хімічний експеримент.
Крім того, обов’язковою умовою для розвитку практичного інтелекту є зв’язок навчального матеріалу з життям. Зв’язок хімії з життям потрібно розуміти широко. Це не лише знайомство з продуктами хімічного виробництва, але знання найважливіших хімічних процесів, що відбуваються в живих організмах, спостерігаються в природі, побуті.
Зв'язок з життям можна здійснювати у формі задач. Учні з більшою зацікавленістю ставляться до розрахункових задач, коли у них моделюється життєва ситуація
Слід мати на увазі, що сучасні досягнення в різних галузях науки і виробництва – це командний результат. Ті особистості, що не вміють працювати в команді, опиняються за межами багатьох видів діяльності. Тому на уроках для розвитку практичних вмінь я широко використовую колективну форму навчальної діяльності.
Встановлено, що менше 10% людей мають здатність навчатися з книжкою в руках. Що ж інші? Безнадійні? Ні, вони просто інші у сприйнятті інформації та набутті знань.
У сучасному світі найціннішим ресурсом є інформація, а час обмежений. З допомогою інформаційних технологій можна навчитися освоювати більший обсяг знань, не збільшуючи тривалості навчання. Можливо вже незабаром ми використовуватимемо ПК так само масово, як сьогодні використовуємо мікрокалькулятори. За умови, коли відсутні підручники для профільного навчання з хімії, велику роль відіграють педагогічні програмні засоби, це обов’язкове доповнення до уроків та факультативних занять.
Час вимагає від вчителя подивитися на тих, кого ми вчимо, не лише через окуляри свого предмета, а в тому числі з позицій психології, педагогіки, методики, фізіології. Учитель має враховувати, що лівопівкулеві учні успішно працюють з таблицями і графіками, графічними формулами(природничо-математичний профіль). Тоді як правопівкулеві ефективно аналізують малюнки та діаграми, краще сприймають об’ємні моделі молекул, їм подобається робота в групах, рольові ігри, інсценування (суспільно-гуманітарний, філологічний профіль).
Дослідження доводять, що, наприклад, математику можуть зрозуміти лише 20% учнів, фізику, хімію-30% учнів. Що ж інші? Нездібні? Не талановиті? Ні, вони не менш здібні в гуманітарних дисциплінах.
Під час вивчення хімії у Володимирецькій ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 накопичено певний досвід по формуванню творчих здібностей учнів.
У 8-9 класах основної школи здійснюється до профільна підготовка учнів за природничим напрямком. Варіативною складовою навчального плану в 9-му класі передбачено спецкурс «Розв’язування розрахункових задач», мета якого – засвоїти раціональні підходи до розв’язування задач різних рівнів складності. Функціонує філія очно-заочної різнопрофільної школи (3-х годинне навчання).
Згідно з Типовим навчальним планом для профільного навчання в старшій школі на вивчення хімії відводиться 3 години на тиждень (інваріантна частина плану). Упродовж цього часу вивчається спецкурс «Основи хімічного аналізу» за рахунок варіативної частини навчального плану (1 година). Для роботи з обдарованими дітьми у вихідні дні працює центр довузівської підготовки (3-х годинне навчання).
Програми очно-заочної школи та довузівської підготовки складені вчителем хімії, затверджені науково-методичною радою методкабінету відділу освіти та виховання. Текс програми структуровані за темами курсу хімії, але включає і олімпіадні завдання.
В результаті такої цілеспрямованої роботи учні школи є стабільними призерами міських та обласних олімпіад з хімії та конкурсу-захисту робіт МАН вже на протязі 10 років. Мені особисто стає зрозуміло, що модернізацію сучасної освіти, спрямовану на розвиток інтелектуального потенціалу, творчих здібностей дітей, неможливо здійснити і реалізувати без такого феномена, як особистісно-орієнтоване навчання, центральною фігурою якого є учень, його інтереси. Але не менш важливу роль відіграє при цьому особистість вчителя. Дати імпульс розвитку творчих здібностей може лише творчий учитель з розвинутою фантазією та інтуїцією, схильністю до педагогічних інновацій, який широко використовує інтерактивні методи і прийоми навчання.
І насамкінець – невеличка замітка на полях. Проходять революції і кризи, змінюються президенти, уряди, міністри освіти, вирують виборчі кампанії, а школа продовжує працювати: від серпневих конференцій – до останнього дзвоника й випускного вечора, і так щорічно. У заданій циклічності є якась внутрішня сила, що змушує нас, вчителів, працювати всупереч утомі, ставити перед собою нові цілі, за якими завжди – нові труднощі і проблеми. Проблеми – це наші друзі. Думаю, багато хто з вчителів-практиків погодиться з такою філософією. Ми звикли долати їх, щоденно шукаючи шляхи їх вирішення.
Рівненський ОІППО, 2010 рік
Зв'язок з життям можна здійснювати у формі задач. Учні з більшою зацікавленістю ставляться до розрахункових задач, коли у них моделюється життєва ситуація
Слід мати на увазі, що сучасні досягнення в різних галузях науки і виробництва – це командний результат. Ті особистості, що не вміють працювати в команді, опиняються за межами багатьох видів діяльності. Тому на уроках для розвитку практичних вмінь я широко використовую колективну форму навчальної діяльності.
Встановлено, що менше 10% людей мають здатність навчатися з книжкою в руках. Що ж інші? Безнадійні? Ні, вони просто інші у сприйнятті інформації та набутті знань.
У сучасному світі найціннішим ресурсом є інформація, а час обмежений. З допомогою інформаційних технологій можна навчитися освоювати більший обсяг знань, не збільшуючи тривалості навчання. Можливо вже незабаром ми використовуватимемо ПК так само масово, як сьогодні використовуємо мікрокалькулятори. За умови, коли відсутні підручники для профільного навчання з хімії, велику роль відіграють педагогічні програмні засоби, це обов’язкове доповнення до уроків та факультативних занять.
Час вимагає від вчителя подивитися на тих, кого ми вчимо, не лише через окуляри свого предмета, а в тому числі з позицій психології, педагогіки, методики, фізіології. Учитель має враховувати, що лівопівкулеві учні успішно працюють з таблицями і графіками, графічними формулами(природничо-математичний профіль). Тоді як правопівкулеві ефективно аналізують малюнки та діаграми, краще сприймають об’ємні моделі молекул, їм подобається робота в групах, рольові ігри, інсценування (суспільно-гуманітарний, філологічний профіль).
Дослідження доводять, що, наприклад, математику можуть зрозуміти лише 20% учнів, фізику, хімію-30% учнів. Що ж інші? Нездібні? Не талановиті? Ні, вони не менш здібні в гуманітарних дисциплінах.
Під час вивчення хімії у Володимирецькій ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 накопичено певний досвід по формуванню творчих здібностей учнів.
У 8-9 класах основної школи здійснюється до профільна підготовка учнів за природничим напрямком. Варіативною складовою навчального плану в 9-му класі передбачено спецкурс «Розв’язування розрахункових задач», мета якого – засвоїти раціональні підходи до розв’язування задач різних рівнів складності. Функціонує філія очно-заочної різнопрофільної школи (3-х годинне навчання).
Згідно з Типовим навчальним планом для профільного навчання в старшій школі на вивчення хімії відводиться 3 години на тиждень (інваріантна частина плану). Упродовж цього часу вивчається спецкурс «Основи хімічного аналізу» за рахунок варіативної частини навчального плану (1 година). Для роботи з обдарованими дітьми у вихідні дні працює центр довузівської підготовки (3-х годинне навчання).
Програми очно-заочної школи та довузівської підготовки складені вчителем хімії, затверджені науково-методичною радою методкабінету відділу освіти та виховання. Текс програми структуровані за темами курсу хімії, але включає і олімпіадні завдання.
В результаті такої цілеспрямованої роботи учні школи є стабільними призерами міських та обласних олімпіад з хімії та конкурсу-захисту робіт МАН вже на протязі 10 років. Мені особисто стає зрозуміло, що модернізацію сучасної освіти, спрямовану на розвиток інтелектуального потенціалу, творчих здібностей дітей, неможливо здійснити і реалізувати без такого феномена, як особистісно-орієнтоване навчання, центральною фігурою якого є учень, його інтереси. Але не менш важливу роль відіграє при цьому особистість вчителя. Дати імпульс розвитку творчих здібностей може лише творчий учитель з розвинутою фантазією та інтуїцією, схильністю до педагогічних інновацій, який широко використовує інтерактивні методи і прийоми навчання.
І насамкінець – невеличка замітка на полях. Проходять революції і кризи, змінюються президенти, уряди, міністри освіти, вирують виборчі кампанії, а школа продовжує працювати: від серпневих конференцій – до останнього дзвоника й випускного вечора, і так щорічно. У заданій циклічності є якась внутрішня сила, що змушує нас, вчителів, працювати всупереч утомі, ставити перед собою нові цілі, за якими завжди – нові труднощі і проблеми. Проблеми – це наші друзі. Думаю, багато хто з вчителів-практиків погодиться з такою філософією. Ми звикли долати їх, щоденно шукаючи шляхи їх вирішення.
Рівненський ОІППО, 2010 рік
Немає коментарів:
Нові коментарі наразі не дозволено.